Gemeente Heemskerk

Het St. Joseph is een bijzonder gebouw met veel emotionele waarde. Ondanks dat de Gemeente Heemskerk zelf geen bestemming meer heeft voor het pand, wil zij dat het gebouw duurzaam in stand wordt gehouden. Om de periode van leegstand tot aan de verkoop te overbruggen, benaderde de gemeente begin dit jaar diverse leegstandbeheerders om een voorstel voor het St. Joseph te maken. “Met betrekking tot het tijdelijk leegstandbeheer had Dé Vastgoedbeschermer in zijn geheel het beste plan”, vertelt Marlous Nijman-van Markus, accountbeheerder accommodaties bij de Gemeente Heemskerk.

Het St. Joseph gebouw heeft vanaf 1940 dienst gedaan als verpleeginrichting en is later vergroot met een kraamzorgafdeling. “Het is echt een gebouw met een ziel. Er zijn veel Heemskerkers geboren en anderen hebben er hun oude dag doorgebracht. Daarna is het jarenlang het onderkomen van De Muziekschool Heemskerk en andere culturele activiteiten geweest.” De gemeente wil dan ook dat de toekomstige bestemming van het gebouw zowel in functie als uitstraling een toegevoegde waarde oplevert voor zowel de gemeente als de inwoners van Heemskerk.

Uiteindelijk heeft de gemeente besloten om het St. Joseph te verkopen, het verkoopproces op te starten en om het gebouw tijdens de leegstandsperiode een creatieve, tijdelijke invulling te geven. “Omdat we het pand niet leeg willen laten staan, hebben we meerdere partijen benaderd om een plan te schrijven. Als een soort kleine aanbesteding. Het plan van Dé Vastgoedbeschermer gaf meteen een positieve indruk. Zo is er bijvoorbeeld veel toezicht op de tijdelijke ondernemers en het pand. Daar konden we ons als gemeente erg goed in vinden.”

Tijdelijke invulling met ondernemers
Op 6 februari jl. heeft Dé Vastgoedbeschermer het St. Joseph in beheer genomen. Het gebouw biedt in totaal plek voor zeven ondernemers waar onder andere een printstudio, een praktijk voor stresscounseling, een meubelrestaurateur en een videomaker hun intrek hebben genomen. Bij de tijdelijke invulling is door Dé Vastgoedbeschermer meegenomen dat het gebouw op termijn verkocht gaat worden en dat de leegstandsperiode waardevast en zonder overlast wordt overbrugd. Bewust is er gekozen om lokale, startende ondernemers te plaatsen. Zij krijgen de kans om op een prachtige locatie te ondernemen en tegelijkertijd wordt er in het pand een goede werkbeleving gecreëerd die representatief is tijdens de bezichtigingen.

“Als gemeente bezoeken we het gebouw alleen bij bezichtigingen in verband met de verkoop. Dé Vastgoedbeschermer controleert iedere maand het gehele pand, waardoor we een beeld krijgen van wat er gebeurt zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. De online portal is daarbij een grote toegevoegde waarde. Het geeft informatie over het pand, inzicht in de bezoeken door middel van rapportages en de meterstanden worden iedere maand opgenomen. De gegevens zijn online te bekijken, we hoeven er dus niet om te vragen.”

Prettig contact
Inmiddels is de selectiefase van het verkoopproces afgerond. Uit alle inschrijvingen zijn vijf kandidaten uitgenodigd om deel te nemen aan het vervolg, hiermee is de gunningsfase van start is gegaan. Die fase loopt waarschijnlijk tot en met oktober 2018. Marlous Nijman sluit af: “Het contact met Laurens Smits, accountmanager bij Dé Vastgoedbeschermer, verloopt prettig. Als ik hem een vraag stel, zoekt hij het meteen uit en koppelt het terug. Ook bezichtigingen worden netjes opgepakt en gecommuniceerd. Dan merk je dat er korte lijnen zijn. Tot nu toe verloopt de samenwerking heel goed en zijn we tevreden."