Veelgestelde vragen2021-11-26T14:34:39+00:00

Veelgestelde vragen

Sommige vragen over tijdelijke woonruimte en werkruimte komen vaker terug.
We hebben ze gerubriceerd en er zo helder mogelijk antwoord op gegeven.

Vragen over inschrijven

Betaal ik bij Dé Vastgoedbeschermer inschrijfkosten?2021-12-23T11:10:30+00:00

Nee, wij brengen geen inschrijfkosten in rekening. Iedereen kan zich inschrijven. Wij werken wel met een selectieprocedure en selectiecriteria. Lees hier meer over bij onze werkwijze.

Kom ik na inschrijving op een wachtlijst?2021-07-09T14:46:45+00:00

Nee, wij werken niet met een wachtlijst. Wij werken met een snelle maar uitgebreide selectieprocedure om kandidaten te selecteren. Wij gaan niet voor de kandidaat die het langst ingeschreven staat, maar voor de kandidaat waarvan wij het meest overtuigd zijn dat hij of zij ons het beste kan assisteren bij de bescherming van het betreffende pand.

Wat zijn de selectiecriteria?2021-11-18T19:34:10+00:00

Om via ons in aanmerking te komen voor een woon- of werkruimte moet je aan de volgende selectiecriteria voldoen:

  • Je bent 18 jaar of ouder (Je kunt je als minderjarige inschrijven voor je 18e verjaardag. Hiervoor is echter wel toestemming van je ouders/voogd vereist);
  • Je bent flexibel (o.a. in verband met opzegtermijnen variërend van 28 dagen tot 3 maanden);
  • Je hebt een aantoonbaar vast inkomen (bijv. studiefinanciering, salaris, inkomsten uit eigen onderneming of een uitkering);
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning;
  • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Je hebt geen huisdieren;
  • Je bent representatief en beschikt over voldoende verantwoordelijkheidsgevoel.

Voor woonruimte geldt aanvullend:

  • Je hebt geen inwonende minderjarige kinderen;
  • Je hebt een WA- en inboedelverzekering;

Voor werkruimte geldt aanvullend:

  • Je hebt een bedrijfsaansprakelijkheids- en inboedelverzekering;
Ik zoek woonruimte met mijn kinderen, is dit mogelijk?2021-07-09T14:46:45+00:00

Helaas kunnen wij geen gezinnen of alleenstaande ouders met inwonende kinderen onder de 18 jaar huisvesten.

Wanneer vindt de maandelijkse incasso plaats?2021-07-09T14:45:13+00:00

De incasso vindt plaats rond de 27e / 28e dag van de maand. Je betaalt altijd 1 maand vooruit.

Waarom wijkt het eerste incassobedrag af van het maandbedrag?2021-11-18T19:35:10+00:00

Bij de aanbetaling betaal je vanaf de contractdatum precies 1 maand vooruit. De eerstvolgende incasso vindt voor de eerstvolgende maand plaats. De teveel of te weinig betaalde dagen van de eerstvolgende maand worden verrekend met de eerste incasso.

Rekenvoorbeeld: De aanbetaling vindt plaats op 24-3-2015. Je betaalt van 24-3-2015 t/m 23-4-2015. De resterende dagen van april zullen bij de incasso van mei opgeteld worden.

Hoeveel bedraagt de jaarlijkse verhoging van de serviceovereenkomst?2021-07-09T14:45:13+00:00

De fixed fee wordt jaarlijks geïndexeerd, zie artikel 2.4 en 2.5 van de serviceovereenkomst.

Wat is mijn opzegtermijn bij bruikleen?2021-11-19T10:42:36+00:00

De opzegtermijn wordt vermeld in artikel 2.2 van de bruikleenovereenkomst.

Tot wanneer betaal ik?2021-07-09T14:45:13+00:00

Tot en met einde contractdatum (datum oplevering). De teveel of te weinig betaalde dagen worden verrekend met de teruggave van de borg.

Wanneer ontvang ik mijn borg retour?2021-07-09T14:45:13+00:00

De termijn wordt aangegeven in de algemene voorwaarden van de bruikleenovereenkomst, art. 7.3. De borg wordt geretourneerd indien de oplevering akkoord is.

Wanneer ontvang ik mijn factuur? (ondernemers)2021-07-09T14:45:13+00:00

Beschermers die BTW-plichtig zijn ontvangen een factuur in de eerste week van de nieuwe maand. Deze factuur wordt je per e-mail verstuurd.

Vragen over de ruimte

Mogen mijn huisdieren mee?2021-07-09T14:56:03+00:00

Nee, het is niet mogelijk om met huisdieren in onze panden te verblijven. Veel mensen kunnen vaak hun huisdier (tijdelijk) elders onderbrengen. Wellicht is dit voor jou ook een optie.

Kan ik eens kijken in de ruimte die jullie op de website aanbieden?2021-11-26T14:32:59+00:00

Wij kunnen in de meeste gevallen geen adresgegevens verstrekken van een leegstaand pand. Als je de selectieprocedure doorlopen hebt en wordt uitgenodigd voor een intake op locatie, is dit het eerste moment dat je het pand van buiten en binnen kunt bezichtigen.

Hoe lang kan ik in de woonruimte of werkruimte verblijven?2021-11-18T19:37:16+00:00

Wij kunnen geen gemiddelde noemen, omdat het niet te voorspellen is hoe lang je in een pand kunt verblijven. Zo hebben wij panden in beheer die we al meer dan 18 jaar(!) beschermen. Maar het komt ook voor dat panden na enkele maanden leeg moesten worden opgeleverd aan de eigenaar, omdat het gebouw alweer was verkocht. Het is belangrijk te beseffen dat je flexibel moet zijn ten opzichte van verhuizingen.

Kan ik na het bezichtigen nadenken en later accepteren?2021-11-26T14:33:50+00:00

Nee, wij kunnen geen ruimtes reserveren omdat wij de verantwoordelijkheid hebben om de leegstand direct in te vullen. Als jij de ruimte krijgt toegewezen en je kunt of wilt deze niet direct accepteren, dan zal een andere geschikte kandidaat de ruimte direct aangeboden krijgen. Lees hier mee over bij onze werkwijze.

Vragen over je taken als toekomstige beschermer

Wat wordt van mij verwacht als ik beschermer wil worden?2021-07-09T14:45:35+00:00

We verwachten een flexibele instelling en een flinke dosis verantwoordelijkheidsgevoel. Er gelden heldere huisregels voor bijvoorbeeld het representatief houden van het pand, het doorsturen van post of het bij ons melden van langdurige afwezigheid. Dingen die voor verantwoordelijke beschermers vanzelfsprekend zijn.

Wat zijn de verschillen tussen Antikraak en Tijdelijke verhuur?2021-07-09T14:45:35+00:00

Antikraak

Wanneer je op antikraakbasis gaat wonen, wordt een bruikleenovereenkomst gesloten. In deze bruikleenovereenkomst worden afspraken gemaakt omtrent het tijdelijk gebruik van een leegstaand pand dat wacht op herbestemming, verkoop, verhuur of sloop. Met een bruikleenovereenkomst bouw je geen huurrechten op, die je bij een reguliere huurwoning wel hebt. Denk hierbij o.a. aan huurbescherming. Bij een bruikleenovereenkomst werken we met een opzegtermijn van 28 dagen en er wordt geen minimumtermijn afgesproken. Vooraf is bijna nooit duidelijk hoe lang je er kunt blijven wonen of werken. Daar tegenover staat dat je heel voordelig kunt wonen of ondernemen.

Tijdelijke verhuur op basis van de leegstandwet

Bij verhuur op basis van de leegstandwet ga je een tijdelijke huurovereenkomst aan. Dé Vastgoedbeschermer treedt hierbij op als beheerder en bemiddelaar. Je bent bij tijdelijke verhuur altijd gegarandeerd van een minimale contractduur van 6 maanden. De verhuurder heeft hierbij een opzegtermijn van 3 maanden, de huurder heeft een opzegtermijn van 1 maand.

Hoeveel moet ik maandelijks betalen?2021-07-09T14:45:35+00:00

Afhankelijk van het type woon – of werkruimte en het soort contract dat Dé Vastgoedbeschermer met een opdrachtgever heeft afgesloten zullen de maandelijkse lasten per pand variëren. Dit is dus niet aan te geven. Als je hier meer informatie over wilt hebben kun je contact met ons opnemen.

Hoeveel borg moet ik betalen?2021-07-09T14:45:35+00:00

De borg bedraagt maximaal 2 maal het maandbedrag. Dit kan afhankelijk zijn van het type contract.

Dé Vastgoedbeschermer in beeld

Een kijkje in onze organisatie

Alles draait om de mensen (stakeholders). Zij zijn het allerbelangrijkst. De eigenaar van het pand, onze beschermers, collega’s of omwonenden: ze zijn allemaal nodig voor optimale vastgoedbescherming. Samen maken we van het overbruggen van een leegstandsperiode een succes. Een leuke en waardevolle tijd voor iedereen. 

We geven je graag een kijkje in onze organisatie. Hoe doen we het? Wat maakt ons enthousiast? En wie zijn we nu echt? Check hier onze bedrijfsfilm.

Ga naar de bovenkant